Po prijatí nového zamestnanca do podniku si musí každý zamestnávateľ splniť povinnosti, ktoré mu vyplývajú zo zákona. Pre ich realizáciu je potrebné, aby bol zamestnávateľ registrovaný na príslušných úradoch a mohol tak následne uskutočňovať prihlásenie svojich zamestnancov na tieto úrady. Kedy a ktoré určené formuláre je potrebné na týchto úradoch odovzdať?
1.krok – REGISTRÁCIA ZAMESTNÁVATEĽA
a. Sociálna poisťovňa – najneskôr do 8 dní odo dňa zamestnania prvého zamestnanca sa zamestnávateľ nahlási do poisťovne pomocou tlačiva Registračný list zamestnávateľa.
b. Zdravotné poisťovne – zamestnávateľ sa tiež do 8 pracovných dní prihlási do zdravotných poisťovní (Oznámenie o vzniku, zmene a zániku platiteľa poistného), v ktorých sú poistení jeho zamestnanci.
c. Daňový úrad – zamestnávateľ do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca odo dňa zamestnania zamestnanca vyplní Žiadosť o registráciu, oznámenie zmien, žiadosť o zrušenie registrácie na daň z príjmov a daň z pridanej hodnoty, keďže sa odo dňa zamestnania zamestnanca stáva platiteľom dane z príjmov zo závislej činnosti. (Zamestnávateľ je platiteľom DPH = elektronické doručenie dokumentov. Zamestnávateľ je neplatiteľom DPH = podanie aj osobne na daňovom úrade alebo poštou.)
2. krok – PRIHLÁSENIE ZAMESTNANCA
a. Sociálna poisťovňa – najneskôr pred začatím výkonu práce zamestnávateľ prihlási zamestnanca do poisťovne pomocou Registračného listu fyzickej osoby (len elektronickou formou).
b. Zdravotná poisťovňa – do 8 pracovných dní odo dňa zamestnania zamestnávateľ prihlási zamestnanca do Zdravotnej poisťovne pomocou tlačiva Oznámenie zamestnávateľa o poistencoch pri zmene platiteľa poistného na verejné zdravotné poistenie. Pri troch a viac zamestnancov sa oznámenie podáva elektronicky.